Voeding is een ingewikkeld onderwerp waarover veel informatie circuleert, maar helaas zijn niet alle beweringen waar. In de wereld van voeding en gezondheid zijn er tal van mythes en misvattingen die soms als feiten worden beschouwd. In deze blog bespreek ik een aantal veelvoorkomende voedingsfabels, zodat je beter geïnformeerd bent over wat echt gezond is voor jouw lichaam en welzijn.

Alle vetten zijn slecht voor je.

Niet alle vetten zijn slecht! Ons lichaam heeft bepaalde vetten nodig voor een goede werking. Onverzadigde vetten, zoals die in avocado’s, noten en olijfolie, zijn zelfs gunstig voor het hart en kunnen helpen om het cholesterolgehalte te verlagen.

Eieren verhogen je cholesterolgehalte.

Hoewel eieren cholesterol bevatten, hebben onderzoeken aangetoond dat het eten van eieren niet significant bijdraagt aan een verhoogd cholesterolgehalte bij de meeste mensen. In feite zijn eieren een goede bron van eiwitten en vetten.

Koolhydraten maken je dik.

Niet alle koolhydraten zijn gelijk. Complexe koolhydraten, zoals die in volle granen, groenten en peulvruchten, kunnen een belangrijke bron van energie zijn en helpen je langer vol te voelen, voornamelijk door de ruime aanwezigheid van vezels. Het zijn vooral bewerkte koolhydraten, zoals die in wit brood en suikerhoudende snacks, die een zo klein mogelijke plaats op de voorkeurslijst verdienen. Even voor de duidelijkheid: het zijn niet de koolhydraten die dik maken, ongeacht of ze complex zijn of enkelvoudig. Je wordt dik van te veel calorieën, vaak gecombineerd met beweegarmoede.

Je moet gluten vermijden, zelfs als je geen glutenintolerantie hebt.

Gluten zijn eiwitten die voorkomen in tarwe, gerst en rogge. Mensen met coeliakie of glutenintolerantie moeten gluten vermijden, maar voor de meeste mensen zijn glutenhoudende voedingsmiddelen volkomen veilig en kunnen ze deel uitmaken van een uitgebalanceerd dieet.

Het overslaan van maaltijden is een effectieve manier om af te vallen.

Het overslaan van maaltijden kan contraproductief zijn als het gaat om gewichtsverlies. Het kan leiden tot overmatige honger waardoor je uiteindelijk meer eet tijdens volgende maaltijden. Je kent het vast wel, die trekaanvallen waar geen eind aan lijkt te komen. Het is belangrijker om regelmatig te eten, bewuste voedingskeuzes te maken én voldoende te bewegen.